1931 wird herman de vries in Alkmaar (Niederlande) geboren. 1952-56 arbeitet er am Institut for Research in Plant Diseases in Wageningen. 1953 entstehen erste informelle Arbeiten, ab 1959 erste weissbilder. Ab Anfang der 1960er Jahre gehört er zur Gruppe NUL und wird Teil der internationalen ZERO-Bewegung. Er beschäftigt sich in dieser Zeit intensiv mit der Lehre des Zen. 1962 entwickelt er seine random objectivations, Werke, die mit Hilfe von Zufallstabellen entstehen. Er publiziert weiss, ein Buch ohne Textinhalt. Ab 1969 unternimmt er zahlreiche Reisen nach Afrika und Asien. Er macht psychedelische Experimente. 1970 zieht er nach Eschenau in den Steigerwald. 1975 entstehen erste Arbeiten mit vorgefundenem Naturmaterial, 1978 erste Erdausreibungen. 1997 schafft er für die SkulpturProjekte Münster ein sanctuarium, ein geschützter Ort, in dem sich Natur frei entfalten kann. 2015 repräsentiert herman de vries die Niederlande auf der 56. Biennale von Venedig und erntet dafür international große Anerkennung. 2016 publiziert herman de vries the earth museum catalogue eine faksimilierte Ausgabe mit über 8000 Erdausreibungen.

 

herman de vries was born in 1931 in Alkmaar, Netherlands. From 1952 to 1956, he worked at the Institute for Research in Plant Diseases in Wageningen. He created his first Art Informel works in 1953, and his first white pictures in 1959. In the early 1960s, he became a member of the group NUL and the international ZERO movement. At this time, he also became interested in Zen. In 1962, de vries created his first random objectivations – works that are made with the help of random number tables – and he published the book white, which contains no text. Starting in 1969, he travelled to Africa and Asia often and engaged in psychedelic experiments. In 1970, de vries moved to Eschenau in the Steigerwald region of Southern Germany. In 1975, he began working with found natural materials for the first time. In 1978, he made his first earth rubbings. In 1997, he created a sanctuary, where nature is left to its own devices, for the Skulptur Projekte Münster. In 2015, herman de vries represented the Netherlands at the Venice Biennale, earning much international recognition. In 2016, he published the book the earth museum catalogue, a facsimile edition with more than 8,000 earth rubbings.